Dla zainteresowanych oprowadzaniem.

Osoby zainteresowane zwiedzaniem Pogórzy (i nie tylko) serdecznie zachęcam do kontaktu ze mną.
Nr. tel.: 512485435
E-mail: jakub.marek.nowak10@gmail.com

wtorek, 9 lipca 2019

Cmentarz nr 143 w Ostruszy i dwustuletnia kapliczka! Projekt "365 nocy".

Nr 190

Dziś postanowiłem sfotografować kolejny z cmentarzy wojskowych. Tym razem w Ostruszy - nr 143. Cmentarz jest sporej wielkości. Mieści się na nim prawdziwy las krzyży i nagrobków. Zaprojektowany został na planie prostokąta przez Jana Szczepkowskiego w ramach IV okręgu Łużna. Do wnętrza prowadzi piękna brama z masywną, drewnianą furtą. Całość jest otoczona kamiennym murem. Od frontu znajdują się również drewniane elementy w stylu balustrady. Elementem centralnym jest drewniany krzyż z glorią na kamiennym postumencie. W 14 grobach zbiorowych i 92 pojedynczych spoczywa 331 żołnierzy: 226 Rosjan, 96 Niemców i 9 Austro-Węgrów. Zginęli 2 maja 1915 r. Wśród poległych znajdują się Polacy. Cmentarz jest w lecie mocno zarośnięty. W nocy miało to jednak swój urok i liczne kwiat wytworzyły ciekawy klimat. Ja jednakże wolałbym na rzecz tego widzieć skoszoną w tym miejscu trawę...



W drodze powrotnej zainteresowała mnie ciekawa kapliczka. Zastanawia mnie czy oryginalnie również była polichromowana. W jej wnęce znajduje się figurka Matki Bożej z Dzieciątkiem. W dolnej części bliżej niezidentyfikowana przeze mnie postać świętego. Zapewne jest to biskup (posiada na głowie tiarę). Być może jest to św. Stanisław lub św. Mikołaj. Próbując rozszyfrować mieszczący się na kapliczce napis dotarłem do daty jej powstania - 1808 r.! Jest to, wiec jedna ze starszych okolicznych kapliczek.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz