Dla zainteresowanych oprowadzaniem.

Osoby zainteresowane zwiedzaniem Pogórzy (i nie tylko) serdecznie zachęcam do kontaktu ze mną.
Nr. tel.: 512485435
E-mail: jakub.marek.nowak10@gmail.com

środa, 16 października 2019

Smutek, wielki smutek. Sypiący się cmentarz nr 147 w Golance. Projekt "365 nocy".

Nr 289

Już kiedyś pisałem o tym miejscu, wspominając wąski przesmyk pomiędzy cmentarzami 147 i 148. Porównywałem to miejsce do greckich Termopile (http://vanyaambar.blogspot.com/2019/04/pogorzanskie-termopile-i-jeziorko.html).

Najbardziej boli mnie to, że cmentarz w Golance ma niezwykły kształt 3 rzędów pól grobowych w półokręgu. W jego centrum znajduje się pomnik centralny z betonowym krzyżem na postumencie w kształcie piramidy. Obecnie prawie wszystkie elementy nekropolii są w fatalnym stanie. Niektóre nie istnieją prawie w ogóle. Smutek, ogarnął mnie wielki smutek... 

www.sekowa.info

Projektantem założenia był Heinrich Scholz. Posiada wiele rodzajów różnorakich krzyży. W 8 grobach zbiorowych i 49 pojedynczych pochowano 74 żołnierzy austro-węgierskich i 34 rosyjskich.


Najcięższy dla mnie do przełknięcia jest fakt, iż większość żołnierzy pochodzi głównie z 80 pułku piechoty, w którym walczyło ok. 25% Polaków!!! Jest to, więc miejsce pamięci, które dotyczy również bezpośrednio naszego narodu, a wygląda w sposób trudny do opisania.

Pozostał tylko smutek i żal...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz